Nuoria osallistetaan tietotekniikan suunnitteluun tutkimuksella

Oulun yliopiston INTERACT-tutkimusyksikkö tutkii ja rakentaa yhteistyössä Oulun alueen koulujen kanssa toimintamallia lasten valtaistamiseksi tietotekniikan kehittäjiksi ja muokkaajiksi. Tarkoituksena on tuoda ”making”-filosofia ja työskentelymalli osaksi koulujen normaalia opetusta ja lasten elämää laajemminkin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koko Suomen kouluissa.

”Olemme työskennelleet jo lähes kymmenen vuotta osallistavan monitieteisen teknologiatutkimuksen parissa teemoina lasten ja nuorten osallistuminen, voimaannuttaminen ja aktiivinen kansalaisuus teknologian kautta ja sen tukemina”, kertoo tutkimusyksikön johtaja, tietojärjestelmätieteen professori Netta Iivari.

Digitaalinen pienvalmistus ja making eli ajattelu, että kuka tahansa voi suunnitella ja valmistaa mitä tahansa, ja niiden tulo kouluihin kiinteäksi osaksi opetusta on uusi tärkeä opetukseen liittyvä trendi maailmalla. Making-filosofia nähdään hyödyllisenä ajattelu- ja suunnittelutaitojen kehittymisen kannalta.

Making tukee myös teknologioiden haltuunottoa, estää siten digitaalista kahtiajakoa ja edesauttaa lasten ja nuorten pärjäämistä digitaalistuvassa maailmassa. Oulun yliopistossa toimiva digitaalisen pienvalmistuksen tila Fab Lab tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden kokeilla makingiä koululaisten kanssa.

Pohjois-Pohjanmaan Kulttuurirahasto on myöntänyt tutkimukselle vuoden mittaisen 40 000 euron kärkihankeapurahan. Työryhmään kuuluvat professori Iivarin lisäksi professori Marianne Kinnula, FM Leena Ventä-Olkkonen ja FL Heidi Hartikainen.

”Apuraha tulee erittäin hyvään vaiheeseen, sillä Suomessa ollaan jäljessä monia Euroopan maita makingin integroimisessa opetukseen, mutta toisaalta ohjelmoinnin tulo osaksi suomalaista opetussuunnitelmaa tarjoaa kiinnostavan mahdollisuuden yhdistää siihen making-filosofian opettaminen”, sanoo Netta Iivari.

INTERACT-tutkimusyksikkö kuuluu Oulun yliopiston tieto- ja sähkötekniikan tiedekuntaan, jossa työskentelee lähes 500 sähkötekniikan, tietojenkäsittelytieteen, tietotekniikan ja tietoliikennetekniikan asiantuntijaa, opettajaa ja tutkijaa. INTERACT-tutkimusyksikkö keskittyy opetuksessa ja tutkimuksessa ymmärtämään ja tukemaan käyttäjäkeskeistä ja arvoperustaista lähestymistä teknologian suunnitteluun.