Tulevaisuuden luokkahuoneessa opiskellaan tableteilla

Pelit, tabletit ja media vyöryvät koulumaailmaan ja luokkahuoneeseen. Miten opettaja pysyy kehityksessä mukana, ja miten iPadeja ja nuorten mediaosaamista voidaan hyödyntää tulevaisuuden luokkahuoneessa? Educa-messujen ohjelmassa ja näyttelyssä perehdytään tähän monesta näkökulmasta. Suomen suurin kasvatus- ja opetusalan tapahtuma avaa ovensa Messukeskuksessa perjantaina 23.1.

Tulevaisuuden luokkahuone tukee erilaisia oppimistapoja ja -tilanteita muun muassa tilan muunneltavuudella. Langaton tekniikka mahdollistaa liikkumisen, jakamisen ja esittämisen ja kalustus uudelleenryhmittelyn oppimistilanteeseen sopivaksi. iPadit toimivat oppimisen välineenä ja niiden sovellukset sopivat erilaisille oppimistavoille. Educa-messuilla voi tutustua tulevaisuuden luokkahuoneeseen, jonka on suunnitellut Edulution Oy ja kalustanut Piiroinen. Puolen tunnin välein tapahtuvia demoja voi tulla seuraamaan ilman erillisilmoittautumista.

Tulevaisuuden muunneltavasta luokasta ja kosketusnäyttö- ja mobiiliteknologiaan perustuvasta opetuksesta puhutaan myös Educan ohjelmassa. Tablet-koulun rehtori KT Mikko Ripatti kertoo, mitä tapahtuu, kun iPadit tulevat peruskouluun, koulu luopuu painettujen koulukirjojen tilaamisesta ja toimii sähköisten oppimateriaalien maailmassa tietoyhteiskunnan tienraivaajana.

Finnish Education Groupin tutkija, arkkitehti Heikki Luminen esittelee RYM SHOCK -tutkimushankkeen, jossa digitalisoituva maailma ja viimeisin oppimistutkimus yhdistetään opetukseen sopivaksi fyysiseksi oppimisympäristöksi. Hankkeessa on kehitetty muunneltava koulusolu ja oppimisympäristö Oulun normaalikouluun ja monitoimitilat Hämeenlinnaan.

Opettaja mediakasvattajana, oppilaat pelinkehittäjinä

Mediakasvatusseura opastaa ja perehdyttää opettajat mediamaailman uusimpiin kiemuroihin. Tietoiskuissa pohditaan muun muassa, miten opettaja löytää oman roolinsa mediakasvattajana ja pysyy kärryillä medioiden tulviessa luokkahuoneisiin. Lisäksi annetaan vinkkejä, miten opettaja pystyy parhaiten tukemaan lapsen ja nuoren kasvua, osallisuutta ja monilukutaitoa mediamaisemassa ja netin käytössä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan yksi keskeinen kehittämisalue kouluissa on digitaaliseen pelaamiseen liittyvä mediakasvatus. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin suunnittelija Tommi Tossavainen esittelee, millaista pelaaminen on vuonna 2015 ja miksi pelikasvatus on tärkeää.

Anne Berner ja Leikillisen ja pelillisen oppimisen keskuksen (PLC) tiimi kertovat, minkälaisia uusia menetelmiä yhteisölliseen pelinkehittämiseen Helsingin yliopistossa on kehitetty. Keskiössä on lasten luovuuden lisääminen päästämällä lapset itse ideoimaan. Kankainen lopputulos on kehitetty yhdessä Vallila Interiorsin kanssa.

Advertisements