Logistiikka-alan työllisyysnäkymät ovat hyvät

Logistiikka on vahva ja kehittyvä teknologia- ja palveluala, joka työllistää varastotoiminnot mukaan lukien runsaat 100 000 ihmistä. Työ on ihmiskeskeistä. Kuljettaja kantaa vastuun liikenteestä. Kuljettaja on vastuussa kuormasta ja asiakkaan moninaisten tarpeiden toteuttamisesta. Osaava, motivoitunut ihminen löytää paikkansa kuljetusalalta nuorena ja ikääntyvänä. Me maanteiden tavaraliikenteen yrittäjät pyydämme päättäjiltä nykyistä joustavampia mahdollisuuksia työllistää ihmisiä, sillä meillä on töitä nyt ja tulevaisuudessa.

Yhteiskunnan ja palveluiden tietoteknistyminen sekä sähköisen liiketoiminnan kasvu muuntavat ja lisäävät logistiikan työtehtäviä. Paikallisille palvelutarjoajille ketterä jakelulogistiikka on usein paikan päällä varastointia edullisempi ja energiatehokkaampi vaihtoehto. Kun kuljetusyritykset toimittavat internetistä ostetut tavarat lähikauppojen jakelupisteisiin, koteihin ja työpaikoille, logistiikan asiakasrajapinnat moninkertaistuvat entiseen nähden. Logistiikan työt eivät ole loppumassa, eikä robotisaatio nielaise työtehtäviä.

Suomessa kuljetuspalveluita tuottavat pitkälti perheyritykset. Niissä nuorempi polvi kasvaa toimialalle ja yrittämiseen, mutta voidakseen työskennellä on käytävä läpi pitkä ja kallis koulutus. Nykyinen 280 tunnin laajuinen alalletulokoulutus ei ota huomioon esimerkiksi kasvuympäristössä hankittua osaamista. Nuori ei myöskään pääse kouluttautumaan sähköisessä ympäristössä, sillä nykyaikaiset opetusmenetelmät eivät ole käytössä raskaiden ajoneuvojen kuljettajakoulutuksessa. Kurssipainotteisen perustason ammattipätevyystutkinnon rinnalle tulisikin viipymättä tuoda kokeeseen perustuva malli, jolla hankitun osaamisen voisi todistaa ja saada kuljettajan pätevyys. Lisäksi on sallittava ja otettava käyttöön sähköisiä koulutusratkaisuja. (kts. lisätietoja Trafista kuljettajan ammattipätevyys muutoksista.. siirtymäaika päättyy 10.9.2014)

Toimialalle tullaan tiukan seulan läpi, ja tien päällä on noudatettava tarkoin säädeltyjä ajo- ja lepoaikoja. Tilanteet tien päällä vaihtelevat ja syntyy jonoja ja hidastuksia, jolloin lautalle tai kotiin ehtiminen voi olla kiinni ylimääräisestä ajetusta tunnista. Koska sääntely ei salli pieniäkään poikkeumia, viettää liian moni tavaraliikenteen kuljettaja yönsä tien päällä ohjaamossa nukkuen. Tuoreen viranomaistutkimuksen perusteella joustamaton ajo- ja lepoaikasäätely nakertaa toimialan kannattavuutta ja työhyvinvointia, ja aiheuttaa stressiä. Ajoajan sääntelyä tarvitaan, mutta se on mitoitettava olosuhteiden ja ihmisten erilaisten rytmien mukaan riittävällä joustovaralla. Suomen tulee vaikuttaa EU:ssa siihen, että ajo- ja lepoaika-asetus avataan ja sääntelyä kohtuullistetaan.

Lisätietoja:
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Trafi.fi
Kuljetusopetus.fi >>> ammattipätevyys ym. kuljetusalan koulutus

Advertisements