Älyliikenne tarvitsee uudenlaista infrastruktuuria

Älyliikenne tarvitsee uudenlaista infrastruktuuria myös Suomessa

Liikenne ja liikkuminen ovat murroksessa ja älyliikenne kovassa nosteessa, kun tieto ja teknologia muuttavat toimintatapojamme. Liikennevirasto on osaltaan vahvasti mukana kehittämässä Suomen infrastruktuuria älyliikenteelle sopivaan suuntaan. Liikennevirasto käyttää esimerkiksi lähestyvän juhannusliikenteen yhteydessä jo olemassa olevia älyliikennesovelluksia.

Tiedon määrä ja sen hyödyntäminen kasvavat vauhdilla, mikä mahdollistaa uudenlaiset palvelut kaikilla väylämuodoilla. Liikkumisen siirtyminen palveluksi on trendi, joka voimistuu eri puolilla maailmaa. Tiedon ja teknologian vahvempi hyödyntäminen liikenteessä mahdollistaa lisäksi tuottavuuden parantamisen.

Myös Mobility as a service -ajattelu avaa uudenlaisen liiketoimintaympäristön ja uudet toimijat, kuten automatisaation ja ajoneuvojen robotisaation.

”Tulevaisuudessa älyliikenne tulee olemaan myös Suomessa yhä enemmän läsnä kaikkialla ja Liikennevirasto haluaa olla vahvasti mukana kehittämässä maamme infrastruktuuria älyliikenteelle sopivaan suuntaan”, sanoo Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen .

Esimerkiksi Liikenneviraston tieliikennekeskus kerää tietoa tieliikenteen sujuvoittamiseksi matka-aikajärjestelmän, liikenteen automaattisten mittausasemien ja liikennekameroiden kautta. Liikennevirasto käyttää olemassa olevia älyliikennesovelluksia muun muassa vilkkaan juhannusliikenteen yhteydessä.

”Näiden tietojen perusteella pystytään perinteisten liikennetiedotteiden lisäksi ohjaamaan vaihtuvilla tiedotus- ja kaistaopasteilla sekä nopeusrajoituksilla liikennettä jo kaukaa ennen varsinaista ruuhkakeskusta esimerkiksi lähestyvän juhannusliikenteen yhteydessä”, kertoo Liikenneviraston tieliikennekeskusten toiminnasta vastaava päällikkö Sami Luoma .

Ajoväylille ilmestyy yhä useammin autoja ja muita ajoneuvoja, jotka keskustelevat keskenään ja liikenneinfrastruktuurin kanssa.

”Tämänlainen ajantasaisen tilannetietoisuuden saaminen mahdollistaa kuljettajille turvallisempaa, sujuvampaa ja mukavampaa liikkumista – lopulta automaattisen liikenteen”, sanoo johtava asiantuntija Risto Kulmala Liikennevirastosta.

Suomalaista huippuosaamista älyliikenteessä on kehitetty myös meriliikenteessä. Tästä esimerkkinä on kaksisuuntainen navigointipalvelu, ENSI-palvelu ( Enhanced Navigation Support Information), joka parantaa alusliikenteen turvallisuutta Suomenlahdella. Palvelu otetaan käyttöön aluksi Suomenlahden öljytankkereilla ja on laajennettavissa koko merenkulkuun.

Älyliikenne on esillä tällä viikolla maanantaina alkaneessa maailmanlaajuisessa älyliikenteen kongressissa Helsingin Messukeskuksessa (ITS Europe Helsinki 2014). Kongressi kestää maanantaista torstaihin, ja sen yhtenä pääteemana on älyliikenteen ja bisneksen yhdistäminen.

Advertisements