Eettinen viihdejournalismi tavoitti miljoonayleisön

SBS Discoveryn verkkosivustot tekivät viime viikolla uuden kävijäennätyksen ja tavoittivat viikossa lähes miljoona eri kävijää. TNS Metrix mittaus kertoi tarkaksi kävijämääräksi 974 000. Suurin kävijämäärä oli voice.fi -viihde- ja lifestylesivustolla, jolla vieraili 748 000 kävijää. The Voicen nettisuosion kasvu on ollut huima, sillä sivusto on muutamassa vuodessa moninkertaistanut viikkokävijämääränsä.

SBS Discoveryn toimituspäällikkö Mikko Räsänen kertoo, että kasvu liittyy sivuston pyrkimykseen tehdä entistä eettisempää viihdejournalismia.

– Kolme vuotta sitten tarkastelimme kotimaista viihdeuutiskenttää, emmekä pitäneet suunnasta, johon se oli menossa. Otsikot olivat entistä yliampuvampia, seksuaalirikoksistakin väännettiin uutisissa viihdettä ja Johanna Tukiaisen kaltaisista mediapersoonista tehtiin yleisiä sylkykuppeja, joita viihdemediat yhdessä rintamassa jahtasivat. Päätimme, että me haluamme sanoutua tuosta kehityksestä irti.

SBS Discoveryn uutis- ja sisältötoimituksessa laadittiin tiukka eettinen ohjeisto.

– Halusimme varmistaa, että sisältömme on sellaista, jota lukija voi lukea ilman, että hänelle tulee lukiessa vaivaantunut olo. Ravintolassa Johanna Tukiaisesta otettujen salakuvien levittäminen tai mielenterveysongelmista kärsivän suomalaisjulkkiksen Twitter-viesteille naureskelu eivät ole tällaista sisältöä, Räsänen kertoo.

Voicen viimeinen Johanna Tukiaista käsittelevä uutinen julkaistiin maaliskuussa 2011. Sen jälkeen uusia ei ole tullut. Lista julkkiksista, joita SBS Discovery ei medioissaan käsittele on sittemmin vain kasvanut.

– H etkellisesti linjapäätöksellä varmaan menetettiin lukijoita, koska noista henkilöistä sai aina rajuja otsikoita, joilla sai suuren huomioarvon. Mutta pitkän aikavälin vaikutukset ovat kääntyneet voitoksemme. Tapalukijoittemme määrä on monikymmenkertaistunut, ja niin lukijat kuin yhteistyökumppanit ovat vähitellen itse huomanneet eettiset periaatteemme, joita emme ole tätä ennen avanneet julkisesti, Räsänen sanoo.

Advertisements