Vuoden suosituimmat Google-haut

Vuoden 2013 suosituimmat Google-haut

Robin ja Cheek haetuimmat suomalaiset. Danske Bank, Netflix ja Zalando puhuttivat. Suomalaiset tekevät noin 30 miljoonaa Google-hakua joka päivä.

“Suomessa tehdään noin 30 miljoonaa hakua joka päivä, joten ne tarjoavat hyvän näkymän siihen mikä meitä suomalaisia kiinnostaa”, sanoo Googlen maajohtaja Anni Ronkainen . “Hakumäärät kasvavat edelleen. Vuosi sitten suomalaiset tekivät noin 25 miljoonaa hakua päivässä.”

Google Zeitgeist sisältää kahdenlaisia listauksia – top ja trending. Top-listat sisältävät haetuimmat sanat jotka on listattu hakumäärien mukaan. Trending-listat sisältävät nopeimmin nousseet haut eli ne hakusanat jotka ovat kasvattaneet suhteellisesti eniten hakuja edelliseen vuoteen verrattuna. Siinä missä haetuimpien sanojen listat muuttuvat hitaammin, listat nopeimmin nousseista sanoista kuvaavat vuoden puheenaiheiksi nousseita ilmiöitä.

Vuoden nouseviin puheenaiheisiin kuuluivat konttoreitaan sulkenut Danske Bank, rytinällä Suomeen tulleet verkon videopalvelut kuten Netflix sekä kiinnostusta herättäneet ulkomaiset verkkokaupat kuten Zalando.

Suomalaiset rakastavat suomalaista musiikkia. Tällaisen johtopäätöksen voisi tehdä kun katsoo vuoden 2013 haetuimpien henkilöiden listaa. Ykkössijalla on edelleen viimevuotinen ykkönen, laulaja Robin. Kakkossijalle on noussut toinen artisti, taiteilijanimeä Cheek käyttävä Jare Tiihonen, jonka video Timantit ovat ikuisia oli myös viime viikolla julkistetulla listalla Suomen katsotuin musiikkivideo.

Ihmiset käyttävät hakua monin eri tavoin. Tietoa haetaan paljon erilaisiin arjen haasteisiin (“kuinka laihtua”, “kuinka saada unta”) ja jopa filosofisiin ongelmiin (“kuinka rikastua”).

Toisaalta haut korreloivat hyvin niiden teemojen kanssa jotka ovat muutenkin olleet esillä – aiheet joista kirjoitetaan lehdissä ja puhutaan kahvipöydissä. Cheek ja Robin ovat olleen pop-maailman ilmiöitä, näyttelijä Paul Walker oli tunnettu autoiluelokuvistaan ja Timo Soini on jatkuvasti esillä eri uutiskanavissa. Haku on siis puheenaiheiden pulssi.

Googlen Zeitgeist-listat paljastavat, että verkkoilmiöt vaikuttavat myös ruokailutottumuksiin. Viime vuonna ruokareseptien trending-listan kärjessä ollut avokadopasta on nyt vuoden 2013 haetuin ruokaresepti. Aiempina vuosina listaa on miehittänyt joukko perinteisiä ruokalajeja kuten makaronilaatikko, lihapullat ja kaalilaatikko. Tänäkin vuonna haetuimpien reseptien mukana ovat nämä tutut reseptisuosikit. Avokadopastan ilmiömäinen suosio ja nousu reseptihakujen kärkeen on kuitenkin erinomainen esimerkki siitä, miten kuluttajien tottumukset muuttuvat.

Maailmanlaajuiset top- ja trending-listat julkaistaan tiistaina 17.12.2013 osoitteessa http://www.google.com/zeitgeist/ . Suosituimpia hakuja voi tarkastella myös kesken vuotta kaikille avoimella ja ilmaisella työkalulla Google Trends osoitteessa http://www.google.fi/trends/

Mainokset