Verkkokaupat toivat black fridayn Suomeen

Perjantain verkkoshoppailuhulinat lupaavat harvinaisia alennusmyyntejä. Tänä vuonna black friday:ssa on mukana myös Suomessa toimivia verkkokauppoja.

Black friday eli musta perjantai rantautuu joka vuosi Suomeen yhä tiukemmin. Yhdysvalloista alkunsa saanut vuoden vilkkain shoppailupäivä aloittaa perinteisesti joulusesongin marraskuun lopussa.

Verkkokaupat ovat tuoneet mustan perjantain myös Suomeen.

– Vaikka se ei täällä vielä kivijalkaliikkeissä näy, nettikaupoissa se on ollut yksi vuoden vilkkaimmista verkkoshoppailupäivistä myös Suomessa, kertoo Olli Luukkonen, toinen http://www.alennuskoodeja.fi -sivuston ylläpitäjistä.

Suomessa musta perjantai tarkoittaa hurjia yhden päivän alennuksia verkkokaupoissa. Alennuspäivä on tuleva perjantai, eli 29. päivä marraskuuta.

– Moni verkkokauppa ei alenna tuotteidensa hintoja koskaan muulloin kuin mustana perjantaina. Esimerkiksi Apple tarjoaa alennuskoodeja ainoastaan tuona päivänä. Myös ne löytyvät meidän sivuiltamme, Luukkonen kertoo.

Alennuskoodeja.fi -sivusto tarjoaa yhdellä silmäyksellä verkkokauppojen alennuskoodit. Sivustolle kerätään myös kaikki tarjolla olevat mustan perjantain alekoodit.

Suomessakin ensimmäinen virallinen nettishoppailupäivä

Suomalaiset verkkoshoppailijat ovat tähän saakka hyötyneet mustasta perjantaista vain ostamalla ulkomaisista verkkokaupoista. Tällöin on pitänyt huomioida muun muassa aikaero, jotta parhaisiin tarjouksiin on päässyt käsiksi. Toimitusajat ovat saattaneet myös venyä.

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa shoppailupäivässä on mukana useampia Suomessa toimivia verkkokauppoja. Zalandon ilmoituksen mukaan ainakin CDON.fi, Zalando.fi, Nelly.com, Tretti.fi, Fitnesstukku.fi, Room21.fi ja Lekmer.fi lupaavat vuorokauden aikana huimia tarjouksia.

Verkkokauppojen joulumyynnin odotetaan kasvavan

Taantumassa kuluttaminen hidastuu, oletetaan. Näyttää kuitenkin siltä, että näin ei ole, sillä alustavien kuluttajakyselyjen mukaan ihmiset aikovat käyttää tänäkin vuonna enemmän rahaa jouluun kuin edellisenä vuonna. Kulutustrendi on ollut sama jo vuosikausia.

Erityisesti verkkokaupan odotetaan kasvavan. HUI-instituutin julkaiseman tutkimuksen mukaan kuluttajat käyttävät tänä vuonna ennätysmäärän rahaa nimenomaan verkko-ostoksiin. Jouluruuhkien välttäminen ja rauhallisen vertailun mahdollisuus alkavat vähitellen viedä joulushoppailussa voiton.

Mainokset