Verkkokaupan palvelut tuodaan myös kivijalkakaupan kassalle

Perinteiset kivijalkakaupat kilpailevat yhä enemmän laajentuvan verkkokaupan kanssa. Haja-asutusaluilla kivijalkakaupat voivat kuitenkin hyötyä verkkokaupasta tuomalla sen palvelut myymälän kassalle. Osuuskauppa Arina kokeilee Kolarissa yhdessä VTT:n kanssa uudenlaista myymälän ja verkkokaupan yhdistävää toimintamallia, joka tuo Kolarin lähimyymälään entistä laajemman tuotevalikoiman.

Asiakkaat voivat tilata päätteeltä verkkokaupan tuotteita sekä noutaa ja maksaa ne tutussa lähikaupassaan. Asiakas maksaa kaupassa tuotteet verkkokaupan hinnoilla eikä maksa toimituskuluja. Asiointi on hänelle vaivatonta, ja se yhdistyy sujuvasti päivittäiseen kaupassakäyntiin.

Osuuskauppa Arinan toimialue kattaa 32 kuntaa Pohjois-Suomessa. Arinalla on marketteja, erikoisliikkeitä, liikennemyymälöitä, polttonesteasemia, ravintoloita ja hotelleja; yhteensä yli 160 toimipaikkaa. Kaupungeissa tarjonta kattaa pääsääntöisesti kaikki mainitut palvelut, haja-asutusalueilla useimmiten vain marketin ja polttonesteaseman.

Kolarissa toimivan Sale-lähimyymälän oheispalveluina ovat pankki, Posti, Matkahuolto, Alko ja kahvipiste sekä polttonesteasema. Kokeilun myötä myymälän palvelutarjonta laajenee Prisma.fi- ja Sokos.fi-verkkokaupoilla ja ajankohtaisilla Arinan kausierikoistavaroilla. Myymälässä on erityisesti sinne suunniteltu verkkokaupan tilauspääte, josta asiakkaat voivat tilata tuotteet.

Myöhemmin palveluun voidaan lisätä uusia verkkokauppoja. Näin asiakkaille tarjotaan entistä laajempi, lähes kaupungeista tuttu tuotevalikoima.

”Verkkokaupan ja ns. kivijalkakaupan yhdistäminen on tapa palvella osuuskaupan asiakkaita sielläkin, missä laajaa palvelutarjontaa ja tuotevalikoimaa ei ole jatkuvasti saatavilla. Henkilökunta avustaa tarvittaessa verkkokaupan käytössä ja tarvittaessa tilaa tuotteet myymälään, jolloin asiakas voi maksaa ne myymälään asioinnin yhteydessä verkkokaupan hinnalla ilman toimitusmaksua”, kertoo Arinan marketkaupan kehitysjohtaja Tapani Kärkkäinen .

”Tavoitteenamme on tarjota lähimyymälöistä kattavasti koko S-ryhmän käyttötavaravalikoima. Tätä pilottia on tarkoitus laajentaa vuoden 2014 aikana Arinan muulla toimialueella”, jatkaa Tapani Kärkkäinen .

”Verkkokauppa ja kivijalka on totuttu ajattelemaan vaihtoehtoisina kaupan muotoina. Näin ei tulevaisuudessa ole, vaan verkkokaupan parhaat ominaisuudet integroituvat kivijalkakaupan palveluihin. Raja näiden kahden kaupan muodon välillä tulee häviämään.” sanoo VTT:n tutkimusprofessori Minna Isomursu .

Kolarin pilotti on toteutettu Digile Digital Services -projektin yhteistyönä. Projektissa kehitetään uusia digitaalisia palvelukonsepteja, joissa teknologiayritykset yhdessä palvelujen tuottajien kanssa pääsevät kokeilemaan uudenlaisia teknologian hyödyntämisen muotoja.

”Myös Kolarin kokeilussa useat pienet teknologiayritykset saavat palautetta siitä, kuinka heidän ratkaisunsa sopivat kaupan ja kaupan asiakkaiden tarpeisiin”, kertoo Minna Isomursu.

Isomursun mukaan digitaalisten palvelujen kehittämisessä tarvitaan uudenlaisia verkostoja ja yhteistoiminnan malleja. VTT voi yhteishankkeissa tuoda toimijat yhteen ja auttaa kehittämään yhteiset tavat arvonluontiin.

VTT = Teknologian tutkimuskeskus VTT

Mainokset