Suomalaiset liikematkaajat suuntaavat kotimaassa lähinnä Helsinkiin

Suomalaisen liikematkaajan profiili hahmottuu S&A-lehden ja Hotels.comin toteuttamasta kyselystä, johon vastasivat Suomessa toimivien yritysten ja organisaatioiden johdon assistentit ja sihteerit. Keskimääräinen liikemies tai -nainen suuntaa pariksi yöksi Brysseliin, jossa yöpyy neljän tähden hotellissa lähellä kokouspaikkaa hintaan 128 € / yö. Organisaation budjettia säästääkseen hän kuitenkin tekee matkoja aiempaa vähemmän tai lentää nykyään kakkosluokassa.

Suomalaiset liikematkaajat suuntaavat kotimaassa lähinnä Helsinkiin ja ulkomaan matkoillaan pääasiassa Euroopan suuriin politiikan ja talouden keskuksiin, kuten Brysseliin ja Lontooseen. Naapurimaidemme pääkaupungit Tukholma ja Tallinna nousivat myös vastauksissa esiin.

Suomalaisyritysten matkakohteet ovat kuitenkin ilmeisen monipuolisia: lähes 58 % vastaajista ei halunnut nimetä mitään tiettyä kaupunkia erityisen yleisenä kohteena. Yli puolet vastaajista äänesti matkan yleisimmäksi kestoksi kaksi vuorokautta.

Liikematkaajien selkein toive hotellia varattaessa on sen sijainti kokouspaikan läheisyydessä: vastausten mukaan 86 % matkalaisista nosti tämän tärkeäksi kriteeriksi. 44 % haki hyvää hinta-laatu-suhdetta, kun taas 33 % yksi pääasioista oli päästä majoittumaan samassa hotellissa kuin kollegat ja yhteistyökumppanit.

Määrästä tingitään, laadusta ei

Liikematkoilla nukutaan sangen mukavasti: puolet vastaajista kertoi varaavansa yleensä neljän tähden, mutta sentään vain alle prosentti viiden tähden majoituksen. Vastaajien arvioista lasketun keskiarvon mukaan suomalaisyritykset maksavat yhdestä hotelliyöstä noin 128 €.

Talouden laihat ajat heijastuvat kuitenkin myös liikematkojen budjeteissa: yhdenkään organisaation edustaja ei ollut huomannut, että matkoihin käytettäviä varoja olisi lisätty. Sen sijaan puolessa organisaatioista liikematkoja oli vähennetty ja 40 % oli siirrytty käyttämään kakkos- tai turistiluokan matkustusvaihtoehtoja. Myös yritykset ovat siirtymässä siihen, minkä yksityismatkailijat ovat taitaneet jo pitkään: 26 % vastaajista kertoi metsästävänsä edullisia tarjouksia liikematkoille verkosta.

Verkkopalvelut ovat nostaneet profiiliaan myös muissa varaukseen liittyvissä asioissa. 58 % johdon assistenteista ja sihteereistä kertoi tarkistavansa internetistä muiden yöpyjien kokemuksia ennen hotellihuoneen varaamista. 47 % puolestaan piti olennaisena sitä, että tarjolla oli helppokäyttöinen verkkovarauspalvelu.

Toimiston ammattilehti S&A ja maailman johtava hotellivaraussivusto Hotels.com selvittivät, millaista on suomalaisten liikematkustus. S&A-lehden verkkosivuilla touko-syyskuussa 2013 toteutettuun kyselyyn vastasi 121 johdon assistenttityön ammattilaista.

Mainokset