Käyttäjät uskovat älypuhelimien palveluiden viisinkertaistuvan kolmessa vuodessa

Älypuhelinten käyttäjät uskovat erilaisten mobiilipalveluiden saatavuuden ja suosion kasvavan vauhdikkaasti tulevien vuosien aikana. Ericssonin vastavalmistuneesta tutkimuksesta käy ilmi, että käyttäjät odottavat erityisesti erilaisten kaupunkielämää helpottavien älypuhelinratkaisujen määrän kolminkertaistuvan vuodessa ja viisinkertaistuvan kolmessa vuodessa.

Kaupungissa asumisen parhaina puolina pidetään kauppojen ja ravintoloiden tarjontaa sekä vapaa-ajan mahdollisuuksia. Niinpä myös niihin liittyviä mobiilipalveluita kaivataan.

”Ennustamme, että kaupassakäyntiin, ulkona syömiseen ja viihteen kuluttamiseen liittyvät älypuhelinpalvelut kasvattavat suosiotaan jo lähitulevaisuudessa. Tällaiset mobiilipalvelut muuttavat elämää kaupungeissa ja lisäävät ihmisten tyytyväisyyttä”, sanoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Esimerkkejä kaupunkielämää helpottavista älypuhelinpalveluista ovat ystävien suositteluja esittelevät sosiaaliset ravintolaoppaat, urheilusuoritusta analysoivat ja neuvoja antavat reaaliaikaiset digivalmentajat, muiden tekemiä ostoksia listaavat tilannekohtaiset ostosuositukset, mobiilimenut ja -pöytävaraukset sekä verkko-ostokset, joissa tavara toimitetaan jo saman päivän aikana.

Ericssonin tutkimuksessa älypuhelinten käyttäjiä pyydettiin arvioimaan kaupunkielämän eri osa-alueisiin liittyviä uusia mobiiliratkaisuja. Vastaajista esimerkiksi 61 prosenttia odottaa sen, että ravintolan käyttämät ruoka-aineet voi tarkistaa omalla matkapuhelimellaan, olevan peruspalvelu kolmen vuoden sisällä. Melkein 80 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä puolestaan uskoo, että mobiilivaraukset, mobiiliravintolaoppaat ja samana päivänä toimitettavat ostoskoripalvelut ovat pian yleisesti kaikkien kaupunkilaisten ulottuvilla.

Tyytymättömimpiä kaupungeissa asuvat ovat maailmanlaajuisesti lasten- ja vanhustenhoitoon, viestintään viranomaisten kanssa sekä liikenteeseen. Myös näihin odotetaan saatavan apua älypuhelinpalveluiden kautta.

“Tutkimus osoittaa, kuluttajat todella odottavat keksintöjä, joilla helpotetaan heidän jokapäiväistä elämäänsä. Verkottuneessa yhteiskunnassa tällaiset arkea parantavat innovaatiot ovat mahdollisia”, toteaa Olli Sirkka.

Ericssonin tutkimukseen osallistui 7 500 iältään 15–69-vuotiasta älypuhelinkäyttäjää Lontoossa, New Yorkissa, Pekingissä, São Paolossa ja Tokiossa. Ericssonin ConsumerLab kerää vuoden ympäri tietoa maailmanlaajuisen kuluttajatutkimusohjelmansa kautta. Ohjelmassa haastatellaan vuosittain 100 000 yksilöä yli 40 maasta.

Koko älypuhelintutkimusraportti on katsottavissa täällä.

Advertisements