Itella hakee kasvua verkkokaupasta ja Venäjältä

Sähköisen viestinnän kasvu uhkaa puolittaa perinteisen postin määrän

Itella hakee lisää kasvua ja kannattavuutta voimakkaasti lisääntyvästä verkkokaupasta ja Venäjän markkinoilta. Strategiansa uudistanut Itella panostaa verkkokaupan palveluihin ja logistiikkaketjuun laajentamalla palveluverkostoaan. Postin palvelupisteiden määrää Suomessa kasvatetaan 1700:ään.

– Helppous, nopeus, luotettavuus ja vastuullisuus ovat avainsanoja. Tulemme yhä lähemmäs kuluttajia. Postin palvelupisteiden määrää kasvatetaan 1 500:een vuoteen 2016 mennessä ja 1 700:ään vuoteen 2020 mennessä. Ihmisten ajankäyttö ja liikkuvuus muuttuvat, ja asiakkailta saatu palaute kertoo, että meiltä halutaan joustavuutta ja monipuolisuutta. Palvelua saa jo käytännössä kaikkina viikonpäivinä, sanoo Itellan toimitusjohtaja Heikki Malinen .

Sähköisen viestinnän kasvu vähentää rajusti postinjakelua

Puolet kirjeistä sisältää vielä laskun, mutta laskut sähköistyvät vauhdilla. Myös lehtien digitalisoituminen on erittäin nopeaa. Itellan postimäärät uhkaavat puolittua vuosikymmenen loppuun mennessä.

– Itella ei voi olla sivustakatsoja tässä megatrendissä. Tavoitteenamme on uudistaa suomalainen postijärjestelmä vastaamaan muuttunutta asiakaskäyttäytymistä sekä säilyttää Itella taloudellisesti vakaana, korostaa Malinen.

Uuden strategian avulla Itella aikoo nostaa taloudellisen suorituskykynsä ja kannattavuutensa kestävälle tasolle. Ilman lisätoimia kannattavuus uhkaisi heikentyä nopeasti.

– Yhtiön kaikkien liiketoimintojen pitää olla kannattavia, jotta voimme kasvaa, tehdä riittäviä investointeja kilpailukyvyn turvaamiseksi sekä rahoittaa yleispalveluvelvoitteen mukaiset toiminnot, sanoo Malinen.

Kasvua kuluttajien verkkokaupasta ja Venäjän logistiikkamarkkinoista

Itellan painopiste muuttuu vuoteen 2020 mennessä kirje-, lehti- ja mainosjakeluista verkkokaupan pakettivirtojen, varastoinnin ja tavarajakelujen hallintaan. Laajentumisen sijaan fokus on ydinliiketoiminnoissa.

Kasvua Itella hakee kuluttajien verkkokaupasta, joka kasvattaa pakettien ja tavaroiden jakelua voimakkaasti. Kasvun vauhdittamiseksi Itella on perustanut tänä kesänä uuden verkkokaupan palveluja edistävän eCommerce-yksikön.

Yhtiö aikoo kasvaa Venäjällä, joka on jatkossa Suomen ohella Itellan päämarkkina-aluetta. Itellan Venäjä-strategia hyödyttää myös suomalaisia vientiyrityksiä, kun laajeneva logistiikkaverkosto mahdollistaa viennin kasvun. Strategian tukemiseksi Venäjän liiketoiminta organisoidaan 1.1.2014 lähtien omaksi liiketoimintaryhmäksi ja sen resursseja vahvistetaan.

– Venäjän verkkokauppa kasvaa kymmeniä prosentteja vuodessa ja sen logistiikkamarkkinat tarjoavat Itellalle merkittävää kasvupotentiaalia. Tässä maantiede on valttikorttimme. Aiomme kaksinkertaistaa liikevaihtomme Venäjällä vuoteen 2020 mennessä.

Venäjällä Itellan kasvualuetta ovat muun muassa elektroniikka- ja lääketeollisuus, päivittäistavarat sekä varaosalogistiikka. Itella aikoo edelleen investoida varastokapasiteettiin ja jakeluihin.

Turvallinen ja alan paras työpaikka

Itellan yhtenä strategisena tavoitteena on olla alan paras työpaikka. Postialan ammattilaisia tarvitaan myös tulevaisuudessa. Yhtiö kouluttaa henkilöstöään muuttuviin työvoimatarpeisiin ja tarvittaessa tukee uuden työn löytämisessä, kun perinteisen postityön kysyntä vähenee. Myös työturvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.

– Meillä on tuhansia työntekijöitä, jotka tekevät fyysisesti vaativaa työtä vaihtelevissa olosuhteissa joka päivä. Työtuvallisuus on meille myös työnantajana erittäin tärkeää, painottaa Malinen.

Itella Informaatiosta tulee OpusCapita

Osana Itellan uutta strategiaa konserniin kuuluva Itella Information Oy vaihtaa nimensä OpusCapita Oy:ksi 1.11.2013. Taloushallinnon ja kassavirran automatisointi- ja ulkoistamispalveluja tarjoava OpusCapita tähtää jatkossa voimakkaaseen kasvuun ja markkina-aseman vahvistamiseen Euroopassa.

OpusCapita säilyy Itellan omistuksessa sen alakonsernina ja uuden rakenteen mukaisesti sille on nimitetty uusi hallitus.

Advertisements