Vastuullinen kuluttaminen kiinnostaa Suomessa

Vastuullinen kuluttaminen nostaa päätään Suomessa: Ymmärretään ostoskäyttäytymisen seuraukset paremmin. Halutaan kestävämpiä tuotteita. Tuodaan minuutta esille myös sillä, mille näytetään – ja miltä kotona näyttää. Yksilöllisyys nostaa päätään myös kulutuksessa.

Suomalaiset käsityöyritykset ovat nyt aallon harjalla. Luomumateriaaleista valmistettujen tuotteiden lisäksi kierrätysmateriaaleista valmistetut tuotteet ovat lisääntyneet. Pienet erät varmistavat, että tuotteet erottuvat massasta. Pienet yritykset voivat valmistaa yksilöllisiä tuotteita ja tuotteita asiakkaan mieltymysten mukaan. Asiakas voi olla myös varma, että tuotteet on valmistettu hyvissä oloissa ja tekijä saa reilun palkkion työstään.

Tähän päivään asti haasteena on ollut löytää näitä pieniä yrityksiä ja yksilöllisiä tuotteita. Ei ole kuitenkaan enää, kun astubutiikkiin.fi on aukaissut ovensa. Palvelu kokoaa Suomessa suunniteltuja ja valmistettuja käsityö- ja designtuotteita yhteen osoitteeseen verkossa markkinoiden niitä aktiivisesti asiakkaiden suuntaan. Mukana on jo nyt lähes 100 tuotemerkkiä. On vaatteita, asusteita, koruja, lasten leluja sekä sisustus- ja kosmetiikkatuotteita. Mukana on myös luomu- ja kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita.

Palvelu tukee olemassa olevia verkkokauppoja ohjaten ostoksille yritysten omiin verkkokauppoihin. Palvelusta löytyy myös kivijalkamyymälät sekä tapahtumat, joissa tuotteita on myynnissä. Jos asiakas haluaa jotain yksilöllistä ja uniikkia, voi hän teettää tuotteen esimerkiksi suoraan ompelijalla tai taiteilijalla.

Nyt joulun alla astubutiikkiin.fi tarjoaa yli 1000 tuotteen lahjaideakuvaston suoraan asiakkaan kotiin. Marraskuussa lanseerattavan pakettipalvelun kautta asiakas voi tilata lahjat myös suoraan lahjan saajan kotiovelle haluamansa viestin kera!

Kainaloon: Käsityöyritykset vastaavat kasvavaan kysyntään

80- ja 90-luvun taitteessa peruskouluissa alettiin aktiivisesti opastaa lapsia ekologisempaan ajatteluun; varsinkin kierrätys oli päivän sana. Nyt nämä koululaiset ovat työelämässä ja vaikuttavat kasvavassa määrin suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen – vai vaikuttavatko?

Ainakin kierrätysmateriaaleista vaatteita ja asusteita valmistava KIKS on nähnyt muutoksen asiakaskunnassa: “Ekodesignin arvostus on ollut selkeästi nousussa koko KIKSin kymmenvuotisen taipaleen ajan!” sanoo Katja Iljana KIKS:stä.

Myös tarjonta on parantunut. Luomumateriaaleista valmistettujen tuotteiden lisäksi kierrätysmateriaaleista valmistetut tuotteet ovat lisääntyneet etenkin pienten, suomalaisten yritysten tuotteissa. Tämä näkyy esimerkiksi uuden astubutiikkiin.fi-palveluun liittyneiden pienyritysten tuotteissa; yli puolet heistä käyttää raaka-aineenaan luomu- tai kierrätettyjä materiaaleja.

Pienet erät varmistavat, että tuotteet erottuvat massasta: “Yhä enemmän kuluttajat etsivät lähellä valmistettuja, yksilöllisiä laatutuotteita”, kuvailee Tiina Palkki Tiina Talvikki –tuotemerkin takaa. Pienet yritykset voivat helpommin valmistaa yksilöllisiä tuotteita ja tuotteita asiakkaan mieltymysten mukaan. Asiakas voi olla myös varma, että tuotteet on valmistettu hyvissä oloissa ja tekijä saa reilun palkkion työstään.

Esimerkiksi Jenny Sainio tekee oman mallistonsa lisäksi tilaustöitä asiakkaille: ”Vanhan ajan ompelimossa teen asiakkaan kanssa yhdessä kestävää lähimuotia. Arvostan yksilöllisyyttä ja autan tekemään vaatekaappiin valintoja, joissa on kestävyyttä ja ajattomuutta.” Jenny Sainio Oliina-tuotemerkin takaa kuvailee.

Advertisements