Suomalaiset verkkokaupat koetaan luotettaviksi Venäjällä

Matkahuolto julkistaa uudenlaisen palvelukonseptin suomalaisille verkkokauppiaille. Yhdessä BusinessVERCCO Oy:n ja Mediatalo Toimeliaan kanssa toteutettu konsepti tuo suomalaiset verkkokaupat venäläisten kuluttajien ulottuville. Kokonaisvaltainen palveluratkaisu kattaa sähköiset järjestelmät, markkinoinnin ja logistiikkaketjun.

Matkahuolto, BusinessVERCCO ja Mediatalo Toimelias auttavat suomalaisyrityksiä valtaamaan alaa Venäjän huimassa kasvussa olevasta verkkokaupasta. Länsimaiset verkkokaupat houkuttavat laatutietoisia venäläisiä ostoksille vaikka internetin käännösohjelmia käyttäen, mutta heikko toimitusketju tuottaa usein kuluttajille päänvaivaa. Suomessa ostoksia tekemään tottuneet ostovoimaiset venäläiset törmäävät suomalaisissakin verkkokaupoissa usein kielimuuriin ja toimitusrajoituksiin.

Vastauksena ongelmaan Matkahuolto, verkkokaupparatkaisuja tarjoava BusinessVERCCO Oy sekä sähköiseen markkinointiin Venäjän markkinoilla erikoistunut Mediatalo Toimelias Oy ovat kehittäneet kattavan palveluratkaisun, jonka avulla kotimaiset verkkokauppiaat voivat laajentaa toimintaansa maan rajojen ulkopuolelle. Palvelukonseptissa BusinessVERCCO Oy auttaa suomalaisia verkkokauppiaita rakentamaan sähköisen liiketoiminnan ratkaisun, Mediatalo Toimelias vastaa asiakkaiden tavoittamisesta ja Matkahuolto tarjoaa logistiikkaverkoston. Kaikki toiminnot medianäkyvyyttä lukuun ottamatta tapahtuvat Suomessa.

Luotettavina pidetyt suomalaiset verkkokaupat keräävät yhä enemmän asiakkaita Venäjältä. Venäläiskuluttajien tarpeisiin ei ole kuitenkaan aiemmin pystytty vastaamaan riittävällä tavalla, vaan esimerkiksi kieli- ja toimitusrajoitukset ovat tuottaneet ongelmia. Kysyntä on kuitenkin kovaa. Venäläisten tekemien verkkokauppaostosten arvioidaan yltävän 21 miljardiin euroon vuonna 2014, kun vuonna 2011 ostokset jäivät 6 miljardiin euroon. Onnistuessaan konsepti voi tuottaa moninkertaista tulosta kotimaisille verkkokaupoille ja piristää Suomen vientilukuja.

– Itärajan tuntumassa asuvat venäläiset ovat tottuneet asioimaan Suomessa ostoksilla. Nyt yhä useampi venäläinen käyttää myös verkkokauppoja ja suomalaiset verkkokaupat koetaan luotettaviksi. Venäläisten asiakkaiden ostopotentiaali on erittäin suuri, joten suomalaisilla verkkokaupoilla on mahdollisuus moninkertaiseen kasvuun idässä, Matkahuollon myyntipäällikkö Erkki Vehman kertoo.

Ensimmäinen vaihe käyntiin syksyllä

Konseptia toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kohderyhmänä ovat rajan tuntumassa asuvat venäläiset kuluttajat, jotka osin jo käyttävät Matkahuollon kuljetuspalveluita. Matkahuollon noin sadasta itärajalla sijaitsevasta toimituspisteestä on koottu venäläisiä asiakkaita palveleva verkosto ja heitä varten on luotu oma noutopistehaku. Jatkossa toimintaa on tarkoitus laajentaa kuljetuksiin suoraan venäläisille asiakkaille.

– Meillä on jo paljon asiakaskuntaa Venäjällä. Paketteja noudetaan meiltä samalla kun rajan tuntumassa olevat asiakkaat asioivat muutenkin Suomessa. Venäläiset asiakkaamme ovat kokeneet noudot rajan läheisyydessä olevista pisteistä helpoiksi ja kuljetukset turvallisiksi. Tavaroiden maahan vientiä helpottaa entisestään laki, joka mahdollistaa 1000 euron verovapaat kuukausittaiset ostot Suomesta. Pidämme mahdollisuuksia kasvuun erittäin lupaavina, Vehman jatkaa.

Palvelutarjoaman kokoaa yhteen sivusto www.verkkokauppaVenäjälle.fi, josta verkkokauppias löytää lisätietoa ja yhteystiedot.

Mainokset