Kelluva konttori yhdistää talon- ja laivanrakennuksen osaamisen

Kuva: Mika Huisman, Decopic

Kuva: Mika Huisman, Decopic

Helsingin Katajanokan jäänmurtajalaiturin kupeessa kelluva 930-neliöinen konttori on Rambollin rakennuttama. Hankkeeseen kuului myös laituritekniikan uusiminen ja huoltotilojen peruskorjaaminen. Ramboll vastasi toteutuksen valvonnasta sekä huoltokirjan ja pelastussuunnitelmien laatimisesta. Toimimme myös hankkeen turvallisuuskoordinaattorina ja rakenteiden ulkopuolisena tarkastajana.

”Jäänmurtajavarustamo Arctia Shippingin kelluva pääkonttori on suomalaisen osaamisen ja teknologian taidonnäyte. Helposti liikuteltaville rakennuksille on kysyntää myös julkisella sektorilla.Frej Werner, Ramboll”

— Varustamolle kelluva konttori oli kaikin puolin järkevä ratkaisu. Tukitoiminnot ja tuotanto saatiin yhdistettyä toisiinsa, ja toimitilakustannukset laskivat. Hankkeessa yhdistyvät laivan- ja talonrakentamisen osaaminen. Perustuksen ponttonit on jäävahvistettu ja mukana on isoista risteilylaivoista tuttua tekniikkaa. Kelluva konttori on liitetty kaukolämpö- ja kunnallistekniikkaan, kertoo projektipäällikkö Frej Werner Rambollista.

Kelluvalla konttorilla on monia hyviä ominaisuuksia: se on tarpeen mukaan hinattavissa mihin tahansa ja rakentaminen on edullista, nopeaa ja ympäristöystävällistä. Telakkahallissa lähes valmiiksi koottu toimistotalo ei aiheuta ympäristölleen meluhaittaa eikä vedessä kelluvaksi tarkoitetun rakennuksen tieltä tarvitse muokata maata tai louhia kalliota. Suomalaisen Shippax Oy:n valmistama teräskennorakenteinen runko on tehty kierrätetystä metallista. Helposti liikuteltava runkorakenne avaa uusia mahdollisuuksia myös arktisen alueen kasvavalle kaivosteollisuudelle ja energia-alalle.

Toimistotalon kahdesta ylimmästä kerroksesta löytyvät johdon ja hallinnon toimitilat, ja pohjakerrokseen on ponttonien lisäksi sijoitettu varastotilaa ja talotekniikka.

Arctian kelluvan konttorin suunnitteli Mikko Summanen Arkkitehtitoimisto K2S Oy:sta.

Advertisements