Big Dataa ja teratavuja

Tiedon määrän kasvaessa, alkaa markkinoita kiinnostamaan tiedon ympärillä oleva bisnes. ns. Big Data markkinat ovat kasvussa. Teknologian nopea kehitys mahdollistaa suurien tietomäärien hallinnan ja tallentamisen. Puhutaan jo teratavujen tallenuskapasiteeteista. Kasvu on ollut niin nopeaa, etta esim. IBM katsoo, että jopa 90 % nykyisestä loppukäyttäjien tietomäärästä on tullut viimeisen parin vuoden aikana.

Facebookissa on jo yli 45 biljoonaa valokuvaa ja Facebookin käyttäjien määrä maailmassa lähentelee miljardin rajapyykkiä. Kolmasosa eurooppalaisista ja yli neljäkymmentä prosenttia Pohjois-Amerikkalaisista käyttää Facebookia. Aasiassa ja Afrikassa ollaan vasta alkutaipaleella, mutta kasvu tulee sielläkin olemaan varmasti nopeaa.

Internet on säilynyt internetin perustajan toivomuksen mukaan edelleen kaikille avoimena foorumina. Onko internet sitten todella vapaa foorumi, on jo laajempi kysymys. Käyttäjät ovat suuntaamassa keskitettyihin palveluihin sosiaaliseen mediaan Facebookin, Twitteriin ja Googlen kaltaisiin palveluihin, vaikka on rajattomasti eri vaihtoehtoja, missä voi keskustella ja hakea tietoja. Miten nettiä käytetään ja valvotaan tulevaisuudessa? Voiko yritys olla olemassa enää ilman nettinäkyvyyttä? Onko työpaikan saaminen kiinni siitä, löytyykö tiedot sosiaalisesta mediasta?

(Uutiskanava)